Przemoc rówieśnicza najczęściej nie odbywa się bez świadków. Jaką rolę w procesie mogą odegrać obserwatorzy? Opowiada prof. Jacek Pyżalski, autor szkolenia online „Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza”.
Na początku badań nad zjawiskiem przemocy rówieśniczej naukowcy nie zajmowali się osobami obserwującymi przemoc. Kiedy zaczęto się im przyglądać podzielono ich na grupy pod kątem „co robią – czego nie robią”. I okazuje się, że najtrudniejszą sytuacją jest ta, kiedy świadkowie rzeczywiście wzmacniają tego, kto dokonuje przemocy. Sprawca wtedy otrzymuje komunikat, że to, co robi jest akceptowane. A może być też tak, że jeden świadek potrafi zatrzymać przemoc.
Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia podcastu pt. „Uczeń świadkiem przemocy rówieśniczej”.
Niech skorzystają też inni
Zapisz się do newslettera EduAkcji!