W nasze mózgi wbudowany jest mechanizm odwracania uwagi od czasu do czasu. Dlatego ważne jest, żeby mieć świadomość ograniczeń naszej pamięci roboczej (krótkotrwałej), która odpowiada za bieżące przyjmowanie i analizowanie bodźców ze środowiska.
Pojemność pamięci roboczej, czyli operacyjnej określa się na zaledwie 30 bitów, co w informatyce jest bardzo niewielką ilością i oznacza, że na raz jest w stanie procedować do plus minus 7 elementów. Nadto pamięć operacyjna co jakiś czas przestawia swoje skupienie w innym kierunku. Przedstawione wiadomości są o tyle istotne w szkole, że nauczyciel chcąc być skutecznym, powinien znać mechanizmy pamięci krótkotrwałej, wiedzieć jak skupić na sobie uwagę, ale i jak okresowo odpuszczać czy przenosić uwagę z toku wykładu na inne rzeczy, by w dłuższej perspektywie zachować uwagę ucznia…
Wojciech Albiński, redaktor bloga EduAkcji
Niech skorzystają też inni