Codzienność dziecka ze spektrum autyzmu wymaga od opiekunów uważności i stosowania określonych zasad w zależności od stopnia autyzmu i indywidualnych cech danej osoby. O tym, jak wspomagać wykonywać rutynowe czynności opowiadają pedagożki specjalne Marta Chojka-Pawlina i Karolina Zakrzewska, autorki szkolenia online „Dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej”.
Dzieci ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w wykonywaniu codziennych czynności związanych z samoobsługą, takich jak ubieranie się, mycie, czesanie, jedzenie, korzystanie z toalety itp. Problematyczna jest również adaptacja do zmian w rutynach lub planach. Przewidywalność i stałość są dla nich ważne, a nieoczekiwane modyfikacje mogą wywołać niepokój lub dezorientację. Odpowiednie wsparcie, terapia, a także dostosowanie otoczenia i podejścia do ich indywidualnych potrzeb, mogą pomóc w pokonywaniu tych trudności i ułatwieniu codziennego funkcjonowania. Jest to jednak proces wymagający cierpliwości, zrozumienia i empatii ze strony rodziny, opiekunów, nauczycieli oraz otoczenia społecznego.
Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia podcastu pt. „Dzień dziecka ze spektrum autyzmu”.
Niech skorzystają też inni