Małgorzata Koc
doradczyni metodyczna, autorka, nauczycielka przedszkola, ekspertka EduAkcji
W cyklu Wakacyjny dyżur w przedszkolu propozycja zabawy tematycznej. Zabawy tematyczne angażują dzieci w twórcze myślenie i rozwijają wyobraźnię. Podczas kreowania różnych sytuacji, odgrywania postaci – dzieci mają okazję niejako praktycznie „przepracować” poznawaną wiedzę z różnych tematów. Używając specyficznych słów, terminów, zwrotów, rozwijają umiejętności porozumiewania się i budują zdolności językowe. Podczas wspólnej zabawy dzieci rozwijają umiejętności dzielenia się, słuchania innych i rozwiązywania problemów w zespole.
Wakacyjna zabawa tematyczna, zwłaszcza ta na terenie ogrodu przedszkolnego, parku lub leśnej polanki to aktywność przynosząca ogromne korzyści. Poniższą propozycję można wykorzystać w całości, zmodyfikować lub wybrać niektóre elementy.
Nauczyciel rozpoczyna zabawę przebrany w strój wodza plemienia Czarne Stopy. Historia – wątek.
Witajcie przybysze. Ja, wódz Wielki Bizon zapraszam Was do siebie. Moi bracia z plemienia Czarne Stopy skryli się za tamtymi krzakami i nas obserwują.
Skąd tu przybyliście? (pytanie do dzieci, które podają różne odpowiedzi).
Słuchajcie, musicie koniecznie poznać moich braci z plemienia Czarne Stopy, ale oni przyjdą tu dopiero, jak Wy staniecie się prawdziwymi Czarnymi Stopami. Oto moje zaklęcie:
Czary mary, czary opy,
wszystkie dzieci to Czarne Stopy.
Co, to nie działa? Już wiem co trzeba zrobić!
Szkolenia online dla nauczycieli przedszkoli to bogactwo ważnych tematów w wychowaniu przedszkolnym!
Weź udział w wyjątkowym programie szkoleń online, teraz obejmującym również Specjalne Potrzeby Edukacyjne: Szkolenia online dla nauczycieli przedszkoli.
Przygotowanie do zabawy – uczestnicy metodą zadaniową pracują przy wybranych stanowiskach pracy.
- Kostiumy
Kawałek białego gładkiego materiału o szerokości 45 cm, długości 120–140 cm, składamy na pół. Nauczyciel rozcina na złożonym materiale kształt łódki. Jedną część rozcina po to, by weszła głowa dziecka. Każde dziecko samodzielnie wycina frędzle dokoła całego prostokąta i maluje kolorowymi plakatówkami bez wody wzory według swojego pomysłu. W ten sposób powstają oryginalne stroje do zabawy.
- Pióropusz
- Ozdoby
- Kołczan i strzały
- Instrumenty
Instrumenty mogą być różne. Perkusyjne, dostępne w przedszkolu lub samodzielnie wykonane z patyków, puszek z kaszą, zakręcanych plastikowych butelek z wodą.
Po przygotowaniu rekwizytów i przebraniu się dzieci, rozpoczyna się dalsza wspólna zabawa. Z przygotowanych propozycji można wybrać tylko kilka aktywności lub wszystkie. Można poprowadzić tę fabułę w zupełnie inny sposób. Najważniejsze, żeby osoba prowadząca bawiła się razem z dziećmi.
1. Pozdrowienie – nawiązywanie kontaktu, ruch
Czarne stopy pozdrawiają swoich braci serdecznym pozdrowieniem – witaj przyjacielu – w języku Czarnych Stóp brzmi to: hau kola pila. Wódz pokazuje, w jaki sposób:
- łapiemy się za łokcie
- dotykamy kolanami
- kładziemy rękę na ramieniu itp.
Uczestnicy chodzą po sali w rytm muzyki, witając się.
2. Rytmizowana zabawa językowa – nauka wierszyka Każdy z nas
Każdy z nas
To zuch i brat
Każdy z nas
Kocha cały świat
Każdy z nas
Piękny jak las
Każdy z nas
Twardy jak głaz
Każdy z nas
Mocny jak kły
Czarne Stopy
To właśnie my!
- Powtarzanie za prowadzącym
- Powtarzanie z klaskaniem
- Powtarzanie z uderzaniem rękami o kolana
- Dobieranie gestów i ruchu do poszczególnych wersów rymowanki
3. Nadawanie imion
Każdy brat w naszym plemieniu ma swoje imię, które go wyróżnia i określa. Zastanówcie się teraz, co lubicie robić, co potraficie najlepiej wykonać.
Wszyscy siedzą lub stoją w kole. Każdy kolejno prezentuje, co potrafi i co lubi robić oraz podaje swoje wymyślone imię. Na przykład: ja lubię tańczyć i jestem Tańcząca nutka, ja lubię rysować i jestem Kolorowa kredka, a ja lubię słodycze i jestem Lubiący cukierki.
4. Zabawa przedstawiająca – ruchowo-rytmiczna
My, Czarne Stopy przenosimy się z miejsca na miejsce, wędrujemy po prerii, szukając pożywienia, nowych pastwisk i dobrej wody. Przenosimy swój dobytek na grzbietach naszych koni. Każdy musi mieć dobrego, mądrego konia. Opowiem Wam, co przydarzyło się pewnemu koniowi.
Wielki czerwony koń – klaszczemy w uda
Szybko się odwrócił – obracamy się z rozmachem
I ogonem swym – prawy łokieć na lewej ręce
Muchę z grzbietu zrzucił – prawa ręka klaszcze w lewą
Lecz ona dziwna była – prawym palcem dotykamy czoła
Tylko bzz by robiła – prawym palcem okrężne ruchy wokół głowy
Latając wokół konia – wykonujemy okrężne ruchy głowy
Zrobiła z niego gamonia – odwracamy się z rozmachem
5. Na prerii – zabawa przedstawiająca
My, Czarne Stopy lubimy kukurydzę, jemy fasolę, placki z dyni, ryby i mięso z upolowanych zwierząt. Kobiety uprawiają ziemię, a mężczyźni są myśliwymi i wyruszają często na polowanie.
Każde zwierzę – ręka prawa i lewa kolejno w przód
Duże, małe – „duże” – obie ręce w górę, „małe” – ręce w dół
W naszej prerii – 4 x pstrykanie palcami
Jest wspaniałe – „jest” – 2 uderzenia w kolana, „wspaniałe” – kciuki do przodu
Mają bawoły – „mają” – ręka do góry, „bawoły” – ręka druga do góry
Ostre rogi – ręce przy głowie naśladują rogi
A bizony – jedna noga do góry ugięta i druga zaraz za nią
Mocne nogi – balansujemy na ugiętych nogach
Orzeł pióra – „orzeł” – dłoń prawej ręki na prawe ramię, „pióra” – lewa jak prawa
Ma wspaniałe – dwa ruchy naśladujące ruchy skrzydeł, bez odrywania rąk od ramion
A wilk uszy – przystawianie dłoni do skroni
Nie tak małe – poruszanie dłońmi
Każde zwierzę – tak jak poprzednio
Duże, małe
W naszej prerii
Jest wspaniałe
6. Zaklęcie wodza
Nauczyciel-wódz wygłasza zaklęcie – wszyscy powtarzają:
Abra-kadabra iwi-miwi
Czarne Stopy to myśliwi
7. Polujemy na bizona – zabawa z elementem rzutu, celowania i zwinności
Każdy ma przygotowane wcześniej patyczki z gazety lub woreczki z grochem i celuje do tarczy.
8. Łowimy ryby – zabawa ruchowa
Przy łowieniu ryb Czarne Stopy nie używają żadnych wędek. Łapią je gołymi rękami.
Dzieci stoją w kole trzymając lajkrę w rękach na wysokości swoich bioder. Lajkra to „woda”. Potrząsają materiałem, na który wchodzi wyznaczone dziecko czyli rybak. Lajkra jest rozciągliwa, więc dziecko kroczy po niej starając się zachować równowagę. Dla utrudnienia dzieci mogą potrząsać materiałem robiąc fale na wodzie. Dwoje lub troje dzieci wchodzi pod lajkrę – to są ryby, które zwinnie uciekają na czworakach przed rybakiem, który usiłuje je złapać. Złapane dziecko to złowiona ryba, która wychodzi spod materiału. Kiedy rybak złowi, czyli złapie wszystkie dzieci, następuje zmiana rybaka i rybek.
9. Czarujemy deszcz
Abra-kadabra niedźwiedź, leszcz
Niech przybędzie wielki deszcz
Stojąc w kole, jedna ręka trzyma animacyjną chustę, a druga uderza o naciągniętą chustę. Powtarzamy wszyscy rytmicznie rymowankę.
10. Czarujemy wiatr
Abra-kadabra acy katr
Niech zawieje teraz wiatr
Stojąc w kole, dzieci trzymają chustę w obu rękach, po usłyszeniu zaklęcia unoszą do góry i opuszczają chustę, wywołując tym ruchem wiatr.
11. Zabawa Czarnych Stóp – „Teka-tuk”
Dzieci stoją naprzeciwko siebie, w odległości około 5 m. W tym samym momencie zaczynają zbliżać się do siebie, krok po kroku, stawiając jedną stopę przed drugą – tak, żeby pięta tej z przodu dotykała palców tej z tyłu. Wygrywa ten, komu uda się w końcu postawić stopę na stopie przeciwnika.
12. Zabawa – „Chak-ka-yer”
Dzielimy dzieci na dwie grupy. Jedna z nich to „dobre duchy”, druga to „złe duchy”. Na ziemi rysujemy linię. Jedna grupa staje po jednej stronie tej linii, druga naprzeciwko. Na umówiony znak wszyscy próbują chwycić jedną osobę z przeciwnej drużyny i przeciągnąć ją na drugą stronę linii. Dobre duchy mogą się chwycić za ręce i stworzyć łańcuch, żeby sobie nawzajem pomagać. Złe duchy nie mogą tego zrobić, muszą radzić sobie w pojedynkę. Jeśli któryś z uczestników zostanie przeciągnięty na przeciwną stronę linii, należy teraz do drugiej drużyny. Zabawa kończy się wtedy, kiedy wszyscy uczestnicy znajdują się po jednej stronie linii.
13. Przekazywanie wiadomości
Dzieci siadają w kręgu blisko siebie, jedno za drugim. Prowadzący rozpoczyna zabawę. W rytmie melodii wykonuje określone ruchy i znaki na plecach osoby siedzącej przed nim. Wykonuje je nieprzerwanie do momentu, kiedy poczuje je na swoich plecach. Wtedy następuje zmiana ruchów.
14. Indiańskie znaki – masażyki
Po zabawach i tańcach Czarne Stopy odpoczywają. Dzieci nadal siedzą w kole jedno za drugim i do wierszyka wykonują masażyki, czyli na plecach siedzącego przed nim dziecka rysują.
Za górami wysokimi – palcem pokazują wysokie góry
Za wodami rozległymi – rysują fale
Na wierzchołku drzewa – rysują pień drzewa i konary
Siedzi ptak i śpiewa – stawiają kropki na całych plecach
Zakończenie zabawy, podsumowanie. Dzieci mówią, która zabawa z życia Czarnych Stóp podobała im się najbardziej, którą chciałyby powtórzyć, o co ewentualnie zabawę wzbogacić. Dzieci często proponują zbudowanie tipi, gotowanie posiłku czy dalsze upiększanie stroju. Wykonane rekwizyty, jak: strój, pióropusz, korale, strzały, składamy do „Kufra przygody” i wyciągamy przy następnej okazji.
Podziel się ze znajomymi