Zadzwoń: 505 069 419
Szkolenie online z dostępem dla całej Rady Pedagogicznej lub indywidualnie!
Przemoc rówieśnicza to zjawisko, które w mniejszym lub większym stopniu znane jest wszystkim, którzy mieli do czynienia z jakąkolwiek instytucją edukacyjną. Jako nauczyciele problem nieprzyjemnego traktowania młodych ludzi przez siebie możemy znać zarówno z doświadczeń własnej młodości (w roli ofiary, sprawcy lub świadka), jak i doświadczeń naszych dzieci, wnuków, uczniów i uczennic. Obecnie jako nauczyciele, czy inni profesjonaliści edukacyjni, na przykład psychologowie lub pedagodzy zatrudnieni w szkołach, stoimy wobec wyzwań, jakimi są: zapobieganie dręczeniu rówieśniczemu lub reagowanie, gdy takie już występuje.
Szkolenie ma na celu spójne i wszechstronne wsparcie wszystkich, którzy potrzebują zrozumieć problem i poznać oparte na wiedzy praktyczne rozwiązania wychowawcze.
Szkolenie zawiera najnowsze ustalenia i wyniki badań (także tych nastawionych na pomiar skuteczności proponowanych narzędzi), ale także autorskie metodyczne rozwiązania w przeciwdziałaniu i reagowaniu na przemoc rówieśniczą. Szczególne miejsce poświęcam błędom wychowawczym popełnianym podczas działań profilaktycznych i interwencyjnych. Kiedy to mimo bardzo dobrych intencji, efekty starań są bardzo słabe lub rozwiązania szkodzą wręcz młodym ludziom. Z wielu względów, w przypadku problemów z przemocą rówieśniczą, o takie błędy jest szczególnie łatwo.
Bezcenną wartością szkolenia jest dodatkowy moduł dla rodziców i opiekunów, który da im podstawową wiedzę, jak reagować, gdy przemoc rówieśnicza dotyczy ich dziecka lub występuje w jego klasie.
Szkolenie realizuje 3. punkt podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Pobierz bezpłatne materiały o przemocy rówieśniczej w szkole. Więcej wartościowych treści w szkoleniu online!
Szkolenie „Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza” pomaga zrozumieć, czym jest przemoc rówieśnicza, poznać mechanizmy tego zjawiska oraz role osób zaangażowanych w przemoc: ofiar, sprawców i świadków. Pokazuje też rozwiązania służące diagnozie, zapobieganiu oraz dotyczące interwencji.
nieograniczony dostęp 24/7
przez 12 miesięcy
imienne zaświadczenie
po każdym module
dodatkowe spotkania na żywo
online w ramach szkolenia
możliwość przesłania do eksperta
studium przypadku
kompendium wiedzy
o przemocy rówieśniczej
bezpłatna platforma dla rodziców
przy dostępie dla placówek
W czasie spotkań online na żywo z ekspertem skupimy się na praktycznych rozwiązaniach w sytuacji, kiedy obserwujemy przejawy przemocy rówieśniczej. Na podstawie najczęściej występujących zdarzeń oraz przesłanych do prof. Jacka Pyżalskiego anonimowo studiów przypadku ekspert omówi, jakie są możliwości działania. Podczas spotkań wymienisz się także spostrzeżeniami z innymi uczestnikami na czacie i zadasz ekspertowi nurtujące Cię pytania.
Od ponad dwudziestu lat badam zjawisko przemocy rówieśniczej zarówno w perspektywie międzynarodowej i krajowej, ale także wypracowuję, upowszechniam i stosuję praktyczne rozwiązania profilaktyczne i interwencyjne, które ulepszam, opierając się na własnych doświadczeniach. Współpracuję z czołowymi światowymi ekspertami w tym zakresie oraz wieloma nauczycielami-praktykami. Z tej perspektywy uważam, że wszyscy potrzebujemy w tym obszarze więcej wiedzy.
– Prof. Jacek Pyżalski
około 9 godzin dydaktycznych lekcji wideo, zrealizowanych w wysokiej jakości
trzy grupowe spotkania online z prof. Jackiem Pyżalskim
dostęp dowolną liczbę razy, 24 godziny na dobę przez okres 12 miesięcy
po każdym module szkolenia imienne zaświadczenie uczestnictwa do pobrania
specjalne szkolenie, które pomoże rodzicom w zrozumieniu przemocy rówieśniczej
możliwość skorzystania z praktycznych wskazówek, sprawdzonych w setkach szkół
Ekspert prowadzący
Pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nauczyciel i wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w programie EduAkcja. Specjalizuje się między innymi w tematyce motywacji i przemocy rówieśniczej. Uczestnik i koordynator około 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, głównie dotyczących funkcjonowania młodzieży (w tym uczenia się i zaangażowania społecznego, także w okresie edukacji zdalnej), zaangażowania online młodych ludzi i ich kompetencji cyfrowych (w tym koordynacja polskiej części badań EU Kids Online oraz badania ySkills) oraz kondycji psychicznej nauczycieli i ich kompetencji wychowawczych. Autor pierwszych na rynku polskim publikacji dotyczących agresji elektronicznej. Pomysłodawca i redaktor podręcznika “Edukacja w czasach pandemii COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.”
Zapraszamy do skorzystania ze szkolenia mówiącego o niebezpiecznych zjawiskach przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy, przygotowanego przez wybitnego eksperta w tej dziedzinie, prof. Jacka Pyżalskiego. Oferujemy dostęp dla osób indywidualnych oraz placówek, w wyjątkowej cenie, z dostępem do szkolenia przez pełne 12 miesięcy, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i urządzenia z dostępem do internetu!
Kluczową sprawą dla skutecznego zapobiegania i reagowania na przemoc i cyberprzemoc rówieśniczą jest rozumienie tego, czym jest to zjawisko i jak się je definiuje. Ważne jest także, aby rozumieć mechanizmy psychologiczne, takie jak: stygmatyzacja czy dysonans poznawczy, które wyjaśniają, jakie etapy występują w procesie powstawania przemocy rówieśniczej i co nauczyciele mogą robić na poszczególnych etapach, by powstrzymać przemoc. W tym module w praktyczny, zilustrowany wieloma przykładami sposób, omawiam te zagadnienia.
Nie ma sensownego reagowania wychowawczego bez dobrej diagnozy. Okazuje się jednak, że diagnozowanie problemów związanych z przemocą rówieśniczą nie jest wcale łatwe. Towarzyszy mu wiele istotnych kwestii etycznych oraz ryzyko, że nieumiejętnie prowadzona diagnoza zaszkodzi i zwiększy poziom przemocy. W tym module poznamy zasady i szczegółowe metody diagnozy oraz dowiemy się, jak wykorzystać wyniki takiej diagnozy w praktyce pedagogicznej.
Przemoc rówieśnicza w grupie w sposób oczywisty dotyczy ofiar i sprawców. To jednak tylko część prawdy. Mówi się bowiem o tym, że kiedy w danym zespole klasowym występuje przemoc rówieśnicza, to dotyczy ona każdego dziecka, które w takiej grupie funkcjonuje. Szczególną uwagę poświęcę tym młodym ludziom, którzy są świadkami przemocy. Ich sensowne i aktywne działania są kluczowe dla przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.
Mając na uwadze przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, wiele osób myśli o reagowaniu na przejawy przemocy, czyli działaniu dopiero wtedy, gdy się ona pojawia. Nie jest to dobre podejście. Tym, co najlepiej przeciwdziała przemocy jest wspieranie relacji i więzi między uczniami w zespole klasowym od samego początku. Takie wspieranie to nie tylko zajęcia czy wyjazd lub spotkanie integracyjne. Warto stosować wiele innych rozwiązań realizowanych w codzienności szkolnej z uwzględnieniem roli rodziców czy opiekunów uczniów w tym procesie. Ich mądre stosowanie wymaga jednak bardzo dobrej znajomości szczegółów określonych rozwiązań.
Najtrudniejsze do rozwiązania są sytuacje, kiedy przemoc rówieśnicza trwa długo i mocno się zaostrzyła. Bardzo często w takiej sytuacji cierpienie ofiary jest wielkie i wiąże się z silnymi emocjami, które dotyczą także świadków i sprawców oraz ich rodzin. W tym module skupimy się na praktycznych rozwiązaniach, które warto stosować na takim etapie problemu. Uwzględnimy tutaj w znacznym stopniu przeszkody związane z naszym skutecznym działaniem bądź ze specyfiką etapu i sytuacji, z którą mamy do czynienia.
Na świecie programy przeciwdziałania przemocy rówieśniczej są wprowadzane od prawie pół wieku, to jest od pionierskich badań D. Olweusa z lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Od dłuższego czasu realizowane są także działania służące ewaluacji ich skuteczności. Warto nie wyważać otwartych drzwi i przeanalizować, co łączy sprawdzone programy. Pozwoli to nam zastosować takie same lub podobne rozwiązania w swojej pracy pedagogicznej. W module omówię także rozwiązania dotyczące współczesnych przejawów przemocy rówieśniczej, takich jak cyberprzemoc czy przemoc rówieśnicza zawierająca elementy mowy nienawiści.
Wydaje się czasami, że do przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wystarczą dobre chęci i zaangażowanie nauczycieli oraz innych dorosłych. Jest to jednak złudne. Procesy relacji rówieśniczych, szczególnie wtedy, kiedy zmierzają w złym kierunku, są bardzo skomplikowane i często nieoczywiste. Łatwo zatem, nie mając odpowiedniej wiedzy, zaszkodzić w wielu sytuacjach lub wprowadzać rozwiązania, które nie przynoszą żadnego efektu. W tym module w sposób uporządkowany, ilustrowany przykładami, przedstawię typowe błędy w działaniach profilaktycznych i interwencyjnych tak, by zmniejszyć ryzyko tego, że sami je popełnimy.
Kiedy jesteśmy rodzicami czy opiekunami, nasze dzieci mogą być włączone w przemoc rówieśniczą (czyli taką, gdzie jedni młodzi ludzie krzywdzą innych) w różnych rolach, takich jak: ofiara, świadek, a nawet sprawca przemocy wobec kolegów i koleżanek. Jako że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z niezbędną wiedzą, która pomoże nam sensownie wesprzeć nasze dziecko i współpracować ze szkołą, kiedy taka sytuacja będzie miała miejsce.
Szkolenie online jest wzbogacone o dodatkowy moduł dla rodziców i opiekunów dzieci w różnym wieku. To specjalnie przygotowane szkolenie online z podstawową wiedzą o przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy, aby wspólne działania szkoły oraz rodziców miały sens i były skuteczne. Dostęp na 12 miesięcy do bezpłatnej platformy dla rodziców jest możliwy tylko przy zakupie szkolenia dla całej Rady Pedagogicznej.
Masz problem, o którym chcesz porozmawiać ze specjalistą? Czujesz, że Twoje podejście do przeciwdziałania przemocy wśród uczniów wymaga wsparcia? W Specjalistycznym Programie Doskonalenia Nauczycieli (SPDN) zapewniamy nielimitowane, indywidualne i anonimowe konsultacje z psychologami, psychoterapeutami, pedagogami i interwentami kryzysowymi.
Przy zakupie szkolenia online “Przemoc i cyberprzemoc rówieśnicza” dla Rady Pedagogicznej otrzymasz 30% rabatu na dostęp do Specjalistycznego Programu Doskonalenia Nauczycieli!
dostęp na 12 miesięcy
tylko 398 498 zł *
za dostęp dla jednej osoby
* najniższa cena z 30 dni sprzed promocji: 498 zł