Zadzwoń: 505 069 419
Organizator: Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli EduAkcja
Organizator: Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli EduAkcja
Termin wydarzenia: 4 marca 2023 (sobota)
Cena: dostęp do konferencji jest bezpłatny
Miejsce: konferencja online
Godzina: 10:00 – 17:00
+ dostęp do nagrania do 5 lipca 2023
Zapisy zostały zamknięte
Dziękujemy za zainteresowanie!
Termin wydarzenia: 4 marca 2023 roku (sobota)
Miejsce: konferencja online
Godzina: 10:00 – 17:00
+ dostęp do nagrania do 5 lipca 2023
Zapisy zostały zamknięte
Dziękujemy za zainteresowanie!
Okres dzieciństwa to kluczowy moment w rozwoju każdego dziecka. Istotną rolę odgrywa przedszkole, przestrzeń, w której spotykają się i przebywają razem dzieci o różnych potrzebach, możliwościach rozwojowych i doświadczeniach.
Od nauczyciela przedszkola wymaga się stworzenia optymalnych warunków dla nauki i rozwoju każdego dziecka. Ma on więc szczególną rolę w nowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR), któremu poświęcamy tę konferencję.
Wierzymy, że planowane zmiany będą bliższe realnemu życiu. Będą bliżej dziecka, rodziny i tego, co Ty nauczycielu i tak często robisz, spędzając z dziećmi kilka godzin dziennie. Obserwując je w grupie rówieśniczej, masz po prostu wiele cennych spostrzeżeń, które mogą zaważyć na życiu Twoich podopiecznych.
Nowy model WWR powstaje w ramach projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie oceny funkcjonalnej. Projekt koncentruje się na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF. Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Śląski w Katowicach we współpracy z uczelniami wyższymi: UMCS, KUL, UAM i APS na zlecenie i ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Wzięli udział w wykładach
prowadzonych przez znakomitych akademików i praktyków: prof. UAM Beatę Jachimczak, prof. KUL Ewę Domagałę-Zyśk i dr. Radosława Piotrowicza.
Zadali nurtujące ich pytania
podczas sesji pytań i odpowiedzi, w których eksperci odpowiadali na najczęściej pojawiające się kwestie.
Zdobyli imienne zaświadczenie
potwierdzające uczestnictwo w wydarzeniu.
Otrzymali dostęp do nagrania
z możliwością powrócenia do treści wykładów aż do 5 lipca.
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
ORGANIZATOR
Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli EduAkcja
Biuro Obsługi Konferencji
konferencje@edu-akcja.pl
tel. 505 601 019
(w godz. 8.00 – 16.00)
Jestem byłym nauczycielem nauczania wczesnoszkolnego, a także pedagogiem specjalnym w zakresie dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Moje zainteresowania i działania koncentruję na problematyce edukacji dziecka i ucznia z SPE oraz na profilaktyce, wsparciu i edukacji grup zróżnicowanych. Od lat jestem także wykładowcą akademickim. Obecnie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Także ekspertką MEiN ds. SPE. Byłam dyrektorem Wydziału Edukacji UM w Łodzi, doradcą i pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Łodzi ds. oświatowych. Przede wszystkim i niezmiennie jestem optymistką edukacyjną, mimo wszystko.
Jestem byłym nauczycielem nauczania wczesnoszkolnego, a także pedagogiem specjalnym w zakresie dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Moje zainteresowania i działania koncentruję na problematyce edukacji dziecka i ucznia z SPE oraz na profilaktyce, wsparciu i edukacji grup zróżnicowanych.
Jestem pedagogiem specjalnym. Obecnie kierownikiem Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Od ponad 20 lat prowadzę badania w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, niepełnosprawności intelektualnej oraz surdoglottodydaktyki. Jestem współautorką programu przygotowania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną do funkcjonowania w środowisku pracy pt. „Jestem dorosły – chcę pracować” oraz programu edukacji wczesnoszkolnej pt. „Doświadczam – rozumiem – wiem”. Współtworzę model oraz narzędzia diagnostyczne do oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży, np. TROS-KA, PREiS i ABAS-3.
Jestem pedagogiem specjalnym, od ponad 20 lat badającym uwarunkowania efektywnej integralnej edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami. W ostatnich latach zaangażowana jestem szczególnie we współtworzenie modelu oraz narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży, np. TROS-KA, PREiS i ABAS-3.
Jestem doktorem nauk humanistycznych, adiunktem w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Oligofrenopedagogiem, specjalistą w zakresie rehabilitacji dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz wczesnej interwencji; diagnostą, terapeutą, wiceprezesem Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI) oraz ekspertem MEiN. Pracuję w zespole projektu Pilotaż standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (2021-2022, MEiN-APS) oraz projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie oceny funkcjonalnej Międzysektorowe wsparcie dziecka, ucznia i rodziny (2022-2023, MEiN-UŚ). Jestem autorem licznych publikacji oraz redaktorem serii wydawniczej Wczesna interwencja – pomoc dziecku i rodzinie.
Jestem doktorem nauk humanistycznych, adiunktem w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Oligofrenopedagogiem, specjalistą w zakresie rehabilitacji dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz wczesnej interwencji.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) jest obecnie jedną z form wsparcia dziecka, szczególnie z trudnościami rozwojowymi w systemie edukacji, która realizowana jest równolegle z edukacją przedszkolną. WWR realizowany jest najczęściej w poradniach PPP, placówkach edukacji integracyjnej i specjalnej. Obejmuje wsparciem dziecko i jego rodzinę do momentu rozpoczęcia nauki szkole.
Wyznacznikiem efektywności udzielanej pomocy dziecku jest to, czy jest ona spójna, skoordynowana i realizowana nie tylko w formie specjalnej terapii, w gabinetach – ale przede wszystkim w naturalnym, codziennym środowisku dziecka. Włączenie przedszkola jest więc kluczowym elementem nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny.
W czasie wykładu dowiesz się:
Celem wykładu jest analiza teoretycznych założeń edukacji włączającej. Ekspertka przedstawi problematykę zmiany w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) – od ujęcia segregacyjnego do ujęcia włączającego (grup zróżnicowanych). Pokaże projekty wsparcia w zakresie wdrażania założeń edukacji włączającej (SCWEW, standard zatrudnienia specjalistów, sieci wsparcia). Przeanalizuje doświadczenia edukacji włączającej w przedszkolu w kontekście zmian organizacyjnych, metodycznych, współpracy z rodzicami i otoczeniem społecznym.
Przedstawione obszary działań będą prezentacją dobrych praktyk włączenia wszystkich dzieci, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, do grupy rówieśniczej.
W czasie wykładu dowiesz się:
Każde dziecko ma szansę na rozwój. Grupę przedszkolną cechuje różnorodność osobowości, temperamentu oraz aktywności dziecięcych. Poznanie, zrozumienie potrzeb i możliwości każdego dziecka jest podstawą organizacji procesu nauczenia i przygotowania dziecka do edukacji szkolnej.
Ważną rolę odgrywa systematyczna, ukierunkowana obserwacja dziecka w przedszkolu podczas rutynowych codziennych czynności samoobsługowych, zajęć edukacyjnych oraz spontanicznej zabawy. Monitorowanie rozwoju dziecka przez nauczyciela jest kluczowym elementem profilaktyki w nowym podejściu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
W czasie wykładu dowiesz się:
Badania naukowe i wieloletnia praca ekspertki w szkole terapeutycznej dowodzą, że każde kilkuletnie dziecko rozpoczynające edukację szkolną ma już swoją zazwyczaj złożoną i zawsze niepowtarzalną biografię. Wiele dzieci rozpoczynających szkołę ma także często kilkuletnią historię diagnostyczną i terapeutyczną. Warto ją poznawać, badać i szukać najbardziej optymalnych rozwiązań w zakresie edukacji i wsparcia.
Kluczowym narzędziem w tym zakresie jest uważna obserwacja funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym, w naturalnym ekosystemie jego codzienności. Równie ważne jest umiejętne gromadzenie danych oraz przekazywanie ich uprawnionym do tego kolejnym nauczycielom i specjalistom pracującym z dzieckiem.
W czasie wykładu dowiesz się: