Zadzwoń: 505 069 419
Termin wydarzenia: 6 listopada 2021 roku (sobota)
Termin wydarzenia: 6 listopada 2021 roku (sobota)
Miejsce: konferencja online
Godzina: 09:00 – 18:00
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
Termin wydarzenia: 6 listopada 2021 roku (sobota)
Miejsce: konferencja online
Godzina: 09:00 – 18:00
Małe dzieci – mały problem, duże dzieci – duży problem. Kto nie zna tego powiedzenia? A nastolatek? Każdy rozpoznaje ten moment, kiedy słowa „jak do dzieci” już nie docierają, a skuteczne kiedyś sposoby rozmawiania nie odnoszą już pozytywnego skutku. Co wtedy?
A zatem – jak komunikować się z nastolatkiem, jak wzmocnić relację, która staje się krucha jak nigdy dotąd. Jak go rozumieć i umiejętnie wykorzystać czas, by małe problemy nie urosły. Jak pomóc nastolatkom stać się dobrymi młodymi dorosłymi.
O tym wszystkim była nasza konferencja. O nastolatkach, ale i o nas – ich opiekunach, nauczycielach, rodzicach. Naszej wzajemnej relacji, świecie nastolatków widzianych przez neurodydaktyka, terapeutę, psychologa, seksuolożkę. W teorii i praktyce. Tak, byśmy się rozumieli wzajemnie i umieli z tej wiedzy korzystać. Dopóki mamy jeszcze jakiś wpływ i zanim chęć słuchania, i rozmów całkiem nie zgasła.
W listopadowy poranek zaprosiliśmy na szereg wykładów, sesji pytań i odpowiedzi. Na konferencjach EduAkcji zawsze jest ciekawie i tym razem również fachowa wiedza przedstawiona przez zaproszonych specjalistów sprawdziła się od razu! O ile mieliście pod ręką nastolatka.
Wzięli udział w 5 wykładach
prowadzonych przez znakomitych praktyków: prof. Marka Kaczmarzyka, Roberta Rejniaka, Zygmunta Medowskiego, Izabelę Jąderek i prof. Marcina Szulca.
Zadali nurtujące ich pytania
w trakcie podsumowujących rozmów ekspertów wraz z sesją pytań i odpowiedzi prelegenci odnieśli się do najczęściej pojawiających się pytań uczestników.
Zdobyli imienne zaświadczenia
zarówno uczestnicy transmisji na żywo, jak i widzowie zapisu wideo z wydarzenia otrzymali imienne zaświadczenie uczestnictwa.
Otrzymali materiały dodatkowe
kilkadziesiąt stron materiałów, przygotowanych przez ekspertów, pełne praktycznych wskazówek i narzędzi stanowiących doskonałe uzupełnienie treści wystąpień.
Otrzymali 30-dniowy dostęp do nagrania konferencji
osoby, które nie mogły wziąć udział w wydarzeniu na żywo, miały możliwość zaplanować czas na obejrzenie nagrania w wybranym przez siebie dniu!
Zapisy zostały zamknięte.
Dziękujemy za zainteresowanie!
Kontakt w sprawie konferencji:
konferencje@edu-akcja.pl
tel. 505 069 419
Neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek. Najważniejsze z nich to „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania. W jego szkoleniach i wykładach wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli i wychowawców.
Neurodydaktyk, memetyk, nauczyciel, wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.
Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień. Terapeuta, trener i superwizor Dialogu Motywującego PTDM. Członek Motivational Interviewing Network of Trainers. Kieruje Poradnią Profilaktyki i Pomocy Rodzinie PTZN w Bydgoszczy. Wykładowca na UKW w Bydgoszczy, SWPS, w Studium Terapii Uzależnień i Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Poznaniu oraz Studium Dialogu Motywującego. Od 25 lat zajmuje się profilaktyką i terapią uzależnień. W swojej praktyce wykorzystuje podejście motywujące. Jest prekursorem we wdrażaniu w Polsce programu wczesnej interwencji FreD goes net, opartej na Dialogu Motywującym.
Certyfikowany specjalista psychoterapii uzależnień. Terapeuta, trener i superwizor Dialogu Motywującego PTDM. Kieruje Poradnią Profilaktyki i Pomocy Rodzinie PTZN w Bydgoszczy. Wykładowca i autor wielu publikacji z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień.
Zygmunt Medowski
terapeuta
Prezes Zarządu, trener i superwizor Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego. Specjalista psychoterapii uzależnień, terapeuta Dialogu Motywującego PTDM. Dyrektor Ośrodka Profilaktyki i Edukacji Psychologicznej MROWISKO. Członek Motivational Interviewing Network of Trainers (Kraków, 2013), Pomorskiej Rady Ekspertów ds. Uzależnień oraz Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdańsku. Wykładowca akademicki na Uniwersytecie Gdańskim, na Wydziale Zamiejscowym SWPS w Sopocie, w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Autor i realizator programów profilaktycznych i terapeutycznych.
Prezes Zarządu, trener i superwizor Polskiego Towarzystwa Dialogu Motywującego. Specjalista psychoterapii uzależnień, terapeuta Dialogu Motywującego PTDM. Dyrektor Ośrodka Profilaktyki i Edukacji Psychologicznej MROWISKO. Wykładowca akademicki.
Iza Jąderek
seksuolog
Psycholog, psychoterapeuta, seksuolog kliniczny Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, psychoseksuolog (ECPS) Europejskiej Federacji Seksuologicznej i Europejskiego Towarzystwa Medycyny Seksualnej. Prowadzi psychoterapię i terapię seksualną osób indywidualnych i par, szkolenia dla specjalistów (m.in. psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, nauczycieli, kardy więziennej). Autorka i współautorka badań i artykułów naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, a także książek „Seksolatki – jak rozmawiać z młodzieżą o seksie” oraz „Zmieniam się. Co się dzieje z moim ciałem i seksualnością podczas dojrzewania?”.
Psycholog, psychoterapeuta, seksuolog kliniczny Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, psychoseksuolog (ECPS) Europejskiej Federacji Seksuologicznej i Europejskiego Towarzystwa Medycyny Seksualnej. Autorka i współautorka badań, artykułów i książek.
prof. UG Marcin Szulc
psycholog
Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych ze szczególnym wskazaniem na mechanizmy powstawania uzależnień, leczenie nałogów, resocjalizację nieletnich sprawców przestępstw oraz problemy okresu dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Autor publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych. Nauczyciel Roku 2011 i Ambasador Kampanii Białej Wstążki.
Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki, psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej. Naukowo zajmuje się mechanizmami powstawania uzależnień, leczenia nałogów, resocjalizacją nieletnich sprawców przestępstw oraz problemami okresu dorastania.
Konferencję poprowadził
Piotr Sobolewski
autor programu EduAkcja
Zapraszamy do wzięcia udziału w wyjątkowym wydarzeniu online EduAkcji. Oferujemy dostęp dla osób indywidualnych oraz placówek, w wyjątkowej cenie, z atrakcyjnymi zniżkami przy zakupach grupowych!
Próba rozmowy z nastolatkiem na temat czegoś, co wywołuje w nim silne, a zwłaszcza negatywne emocje, kończy się bardzo często awanturą. Mamy skłonność do myślenia o tym w kategoriach naszych wychowawczych porażek albo celowej niechęci i buntu nastolatków. Najnowsze odkrycia dotyczące neurorozwoju wskazują jednak inny, niezależny od nas powód. Są nim gwałtowne zmiany, jakie zachodzą w mózgach nastolatków, wpływające na sposób widzenia i opisywania świata.
Ponieważ mózgi dorosłych działają inaczej, często mamy wrażenie, że nastolatek mówi o czymś, co nie jest tematem rozmowy, odpowiada na pytania, których nie zadajemy i złości się o coś, czego wcale nie mówimy. Takie rozmowy prowadzą do frustracji i rzadko kończą się porozumieniem. Neurobiologia wyjaśnia mechanizmy tych niepowodzeń i choć niekoniecznie ułatwia komunikację, pozwala oswajać emocje, które jej towarzyszą. A to często wystarcza, żeby uniknąć poważnych konfliktów.
Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:
W procesie wychowania, edukacji, w relacjach rodzinnych czy zawodowych możemy znaleźć wiele przykładów komunikacji, które niestety nie zbliżają, nie inspirują i nie motywują. Większość z nas, obecnie dorosłych, doświadczała w swoim życiu różnych form komunikacji, ograniczonych barierami. Nawet dzisiaj, gdy jesteśmy oceniani, pouczani czy krytykowani przez przełożonego, kolegę z pracy czy kogoś z rodziny, czujemy co najmniej dyskomfort. Niestety takie formy przekładają się na relacje z dzieckiem, nastolatkiem czy uczniem. „Powinieneś to zrobić tak”, „musisz się wziąć w garść”, „nie wstyd ci?”, „a dlaczego nie piątka?” – to tylko przykłady zwrotów demotywujących.
Dlatego warto dowiedzieć się, jakie bariery stosujemy w życiu najczęściej i jakich zwrotów unikać. W ich przezwyciężaniu pomogą założenia Dialogu Motywującego, czyli sposobu na dobre relacje, budowanie więzi i wzajemnego zrozumienia. Podczas wykładu omówione zostaną kwestie budowania relacji opartej na podejściu humanistycznym, a także zasady Dialogu Motywującego oraz sposoby i techniki rozmowy motywującej, które z powodzeniem możesz wykorzystać w rozmowie z nastolatkiem.
Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:
Z perspektywy moich doświadczeń w pracy z młodzieżą zauważyłem, że do ośrodka terapeutycznego trafiają często młode osoby, których rodzice przejawiają jedną z dwóch postaw. Pierwsza – kiedy rodzic nie stawia dziecku żadnych wymagań i realizuje „kumpelski” model wychowawczy w myśl przekonania: „ja doświadczyłem twardej ręki i nic dobrego z tego nie wynikło”. Druga – to właśnie „twarda ręka” – wysokie wymagania i surowa dyscyplina – życie nikogo nie rozpieszcza, trzeba być twardym i zaradnym, a rolą rodzica jest „zahartowanie” dziecka. Obie postawy mogą przeszkadzać w komunikacji z dzieckiem i przysporzyć poważnych problemów w przyszłości.
Dotyczy to zwłaszcza interwencji i reakcji rodziców na sytuacje, gdy dziecko przejawia zachowania ryzykowne (używa środków psychoaktywnych, godzinami przesiaduje w Internecie, samookalecza się etc.). Zdezorientowani, często przerażeni rodzice przymykaja oko na to wszystko, albo też wysyłają dziecko do ośrodka na przymusowe leczenie gdy nie ma takiej potrzeby. Wykład pomoże w znalezieniu kompromisu, „złotego środka”, kiedy rodzice wspólnie z dzieckiem analizują jego sytuację i wypracowują konstruktywny plan rozwiązania trudnej sytuacji, w jakiej się znalazło.
Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:
Początek dojrzewania oraz cały okres dorastania u większości nastolatków wywołuje skrępowanie, zawstydzenie i niepewność. Zmienia się fizycznie ich ciało, kształtuje tożsamość seksualna i płciowa, pojawia się potrzeba budowania relacji i intymności. Czują się zagubieni wobec braku dostępu do informacji na temat dojrzewania.
Wielu opiekunów nie wie, w jaki sposób przekazywać swoim dzieciom wiedzę zarówno o elementach rozwoju psychoseksualnego, jak też o otaczającym świecie. Z tego powodu owa wiedza przekazywana jest zbyt rzadko i szczątkowo, za to pełno w niej zakazów i oceniania. Podczas wykładu usłyszysz o wytycznych WHO dotyczących wieku, w jakim należy rozmawiać z nastolatkiem o dojrzewaniu, a także postawach i zachowaniach, jakie warto w nim wzmacniać. Dowiesz się, jakim językiem warto się posługiwać podczas takich rozmów. Przedstawię także propozycje rozmów dotyczących pornografii czy zagrożeń czyhających w Internecie (np. sexting, grooming etc.).
Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się:
Riposta „OK Boomer” jest lekceważącym zwrotem kierowanym pod adresem osób starszych w sytuacji, gdy nastolatek jest zażenowany wypowiedzią dorosłego. Zwrot ten jest manifestacją kulturowego pęknięcia międzypokoleniowego i uważany za właściwą odpowiedź, z właściwą (symetryczną) dozą lekceważenia wobec lekceważących. Mianem boomera określa się osoby, które cechuje dogmatyzm i sztywność poglądów, ale przede wszystkim poczucie wyższości wobec młodszych, arogancja oraz niechęć do uznania i zaakceptowania u innych prawa do wyrażania własnych poglądów. Taka postawa nie przystaje do obrazu „pozytywnego dorosłego”, który posiada cechy sprzyjające tworzeniu relacji godnościowych (niefolwarcznych) i budowaniu dobrej przestrzeni dialogu z nastolatkiem.
Truizmem jest tu stwierdzenie, że dobre relacje z dzieckiem są najskuteczniejszym czynnikiem chroniącym przed zachowaniami ryzykownymi. Szkoła jest jednym z tych kluczowych miejsc, w którym dzieci realizują ważne potrzeby rozwojowe. W jaki sposób możemy zbudować szkołę marzeń wolną od relacji folwarcznych, w której pracują „pozytywni nauczyciele”?
Podczas tego wystąpienia dowiedzieliśmy się: